Vennesla – grønn urban bygd
Styringsgruppen for Byvekstavtalen avholdt møte på Hunsfos i Vennesla mandag 27. januar. Der fikk de presentert noen av de viktige satsingene for Vennesla inn i byvekstsamarbeidet.
Vennesla er en av fem kommuner som deltar i byvekstsamarbeidet for kristiansandsregionen. For kommunen er byvekstavtalen viktig fordi den bidrar til å finansiere prosjektet «Den kortreiste bygda». Noe som ble understreket av både ordfører Nils Olav Larsen og kommunalsjef for samfunn og miljø, Alexander Etsy Jensen.
Den kortreiste bygda
Prosjektet "Den kortreiste bygda" handler om at du skal kunne gå og sykle til alt i nedre Vennesla. Det gir en positiv utvikling for både klima, transport, næring og boligområder.
I dag bor det i underkant av 8.000 mennesker nærmere enn én kilometer fra det som kan bli den grønne hovedvegen mellom Idrettsplassen og ungdomsskolen. Med planene i sentrum og på Hunsøya vil opptil 12.000 bo her om 25 år.
Kommunen starter omfattende arbeider allerede i 2025. Gang- og sykkelvei fra Doktorsvingen til Moseidmoen vil inkluderes i handlingsprogrammet for 2025, som skal behandles i mars. Det betyr at styringsgruppen kan bevilge midler til prosjektet allerede inneværende år. Deler av strekningen, fra Moseidmoen skole til Tjønnvollkrysset er ferdig regulert og klart for utbygging. Dette kan gjøres samtidig med at den andre delen av strekningen reguleres.
Les mer om Doktorsvingen - Moseidmoen
Les mer om den kortreiste bygda
Bevilget midler til mobilitetsutvikling og holdningsskapende tiltak
På møtet vedtok styringsgruppen å bevilge 5 millioner i 2025 til mobilitetsutvikling og holdningsskapende tiltak. Det tar tid og innsats å få folk til å endre reisevaner. Midlene skal brukes til fremme bærekraftige reisevaner og redusere bilbruk i regionen, gjennom blant annet kampanjer for å få flere til å sykle og gå, og teknologiutvikling for mer sømløse skifter mellom ulike transportformer.
Det ble også vedtatt å fordele 21,5 millioner kroner i ubrukte midler fra det tidligere ATP-samarbeidet til de fem kommunene som inngår i byvekstsamarbeidet. Midlene må brukes på tiltak som bygger opp under målet om at biltrafikken ikke skal øke.
Protokoll fra møtet finner du her.