Doktorsvingen - Moseidmoen, gang- og sykkelvei
Gang- og sykkelvei fra Doktorsvingen til Moseidmoen skole er en del av prosjektet «den kortreiste bygda»
Prosjektet omfatter bygging av en cirka 1 km lang gang- og sykkelvei fra Moseidmoen skole til krysset med Fv. 405 (Doktorsvingen). Den nye strekningen vil koble sammen eksisterende gang- og sykkelveier på begge sider, noe som styrker det helhetlige gang- og sykkelveinettet i nedre Vennesla. Prosjektet er en viktig del av konseptet «Kortreist bygd» og vil tilrettelegge for økt pendling mellom boligområdene i sørøst (inkludert Moseidmoen) og arbeidsplasser samt kollektivknutepunkter for buss og tog. I tillegg vil gang- og sykkelveien være en sentral forbindelse til Moseidmoen idrettsanlegg.
Strekningen er også en skolevei, og dagens trafikkforhold gjør at 30 elever må få skoleskyss. Ved å bygge gang- og sykkelveien skapes en tryggere skolevei, noe som eliminerer behovet for skoleskyss. Tiltaket forventes å motivere flere til å gå og sykle, og vil være et vesentlig bidrag til nullvekstmålet.
Strekningen fra Moseidmoen skole til Tjønnvollkrysset er ferdig regulert og klar for oppstart i 2025. Det er vurdert som både mulig og hensiktsmessig å bygge ut den ferdig regulerte delen samtidig som reguleringsarbeidet for den siste delen av strekningen igangsettes.
Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom kommunen og fylkeskommunen, der det er avtalt at kommunen skal ha ansvar for byggeledelsen, gjennomføringen av den regulerte strekningen, samt regulering av den andre delen av strekningen.
Den kortreiste bygda
"Den kortreiste bygda" er et prosjekt som viser hvordan bilbygder tett ved store byer kan forandre transporten sin -hvis det satses riktig. Du skal kunne gå og sykle til alt i nedre Vennesla.
Det bor i dag nesten 8.000 mennesker i en radius av én kilometer fra aksen Idrettsplassen-Svømmehallen. Når Hunsøya og sentrum er utbygd, vil det bo 12.000 her. Målet er at flest mulig skal gå og sykle.
Venneslas ønsker å redusere bilismen der det er lett å erstatte bil med sykkel og gange, og der de fleste bor. Da vil det være uproblematisk at de som er avhengig av bil i distriktene fortsetter å bruke den.
Les mer om Venneslas satsing på den kortreiste bygda.