Ofte stilte spørsmål
Bompenger
Det er enveisinnkreving av bompenger i alle bomstasjoner, med betaling inn til sentrum eller inn til Sørlandsparken. I bomstasjon i Hellemyrbakken og på Tinnheiveien betaler trafikken som kjører til E39.
Tabell 3.1 Plassering av bomstasjoner
Bomstasjon | Merknad | Innkrevingsretning |
---|---|---|
E39 Vesterveien | Eksisterende | Til sentrum |
Rv. 9 Grim | Eksisterende | Til sentrum |
Fv. 1 Sødal | Eksisterende | Til sentrum |
Presteheia | Eksisterende | Til sentrum |
E18 Bjørndalssletta | Eksisterende | Til sentrum |
E39 Fidjane | Like øst for Nye veiers kryss E39 Grauthelleren | Til sentrum |
Hellemyrbakken | Mellom E39 Kartheiakrysset og kryss Eigevannsveien | Til E39 |
Tinnheiveien | På "ny" veiforbindelse fra E39 i Kolsdalen | Til E39 |
Ny bru Eg - Sødal | Ny kollektivbru. Bomstasjon hvis ordinær trafikk tillates | Til sentrum / Eg |
E18 Oddernesbrua |
E18 mellom Oddernestunellen og Oddernesbrua | Til sentrum |
E18 Brannstasjonen | E18 vestførende påkjøringsrampe til Oddernesbrua | Til sentrum |
Fv. 471 Lahellebakken | Fv. 471 øst for Thygeson minde ("Lundsbrua") | Til sentrum |
Fv. 32 Barstølveien vest | Fv. 32 Barstølveien nær Timeneskrysset | Til Sørlandsparken |
Grasdalen | Kommunal vei Grasdalen | Til Sørlandsparken |
Fv. 32 Barstølveien øst | Fv. 32 Barstølveien ved Barselvann |
Til Sørlandsparken |
Sørlandsparken øst | Kommunal vei Sydinga, til Sørlandsparken øst | Til Sørlandsparken |
Det blir enveis innkreving av bompenger, med betaling inn til sentrum eller inn til Sørlandsparken. I bomstasjon Hellemyrbakken og Tinnheiveien betaler trafikken som kjører til E39.
Ja, hvis du for eksempel kjører fra Tangvall til Sørlandsparken og tilbake på under en time, er det bare den første bompasseringen som blir belastet.
Ikke nødvendigvis. Dersom du er usikker og heller ikke husker hvem som har utstedt AutoPASS-brikken til deg, da kan du ta kontakt med Ferde AS. De trenger brikkenummeret som står på selve brikken for å sjekke om du har gyldig avtale.
Følg bruksanvisningen du fikk tilsendt da du mottok brikken.
Har bruksanvisningen kommet bort for deg? Vel, så kan det være et greit tips å tenke at bomstasjonen ser brikken din godt dersom du har plassert den på innsiden av frontruten.
Dersom du har brikke og gyldig AutoPASS-avtale trenger du ikke å gjøre noe mer. Da får du alle rabattene i Byvekstavtalen for kristiansandsregionen. Dersom du mangler brikke, må du ta kontakt med det selskapet du har AutoPASS-avtale med for å bestille brikke.
For å unngå fakturakrøll bør du snarest ta kontakt med selskapet der du har AutoPASS-avtale for å få tilsendt ny brikke.
Hvis du passerer en bomstasjon uten brikke i bilen blir det tatt bilde av passeringen. Dersom du har en gyldig AutoPASS-avtale, blir passeringen koblet til avtalen din gjennom registreringsnummeret ditt, og du får faktura som normalt.
Dersom du har mistet brikken og ikke har gyldig AutoPASS-avtale får du faktura for alle bompasseringer, uten rabatt, fra Ferde AS.
Du må betale et lite depositum for selve brikken, men passeringene i bomstasjonene blir fakturert i etterkant.
Det legges til grunn en innkrevingsperiode på 15 år fra oppstart av innkreving (21. juni 2024). Innkreving av bompenger er begrenset til en periode på 15 år fra dato for oppstart av innkreving.
Alle selskaper gir like rabatter på bomstasjonene i Kristiansand, så det kan du velge selv. Her er oversikt over ulike brikkeutstedere:
Du betaler for de 50 første prisede passeringene i en kalendermåned. Ved timesregel betaler du bare for én passering (den første registrerte), og det er denne ene passeringen som regnes med i månedstaket. Månedstaket gjelder kun for de med gyldig AutoPASS-avtale og brikke.
Månedstak betyr at du maksimalt betaler for 50 passeringer hver kalendermåned. Du må ha gyldig AutoPASS-avtale og brikke for at månedstaket skal gjelde for deg.
Timesregel betyr at du kun betaler for én passering i timen selv om du kjører gjennom flere bomstasjoner. Det er den første passeringen som vil bli belastet. Timesregelen gjelder i alle Byvekstavtalens bomstasjoner.
Rushtidsavgift betyr at det er dyrere å passere bomstasjoner mellom kl. 06.30-09:00 og mellom kl.14:30-17:00 på hverdager.
Du betaler ikke rushtidsavgift på helgedager (lørdager og søndager) og offentlige fri- og helligdager.
Formålet med rushtidsavgiften er å bidra til redusert biltrafikk og mindre bilkøer i rushet. Mindre bilkøer betyr bedre fremkommelighet for kollektivtrafikk, noe som igjen gjør kollektivtilbudet mer attraktivt. Rushtidsavgift er også et virkemiddel for å redusere lokal luftforurensing og for å bedre luftkvaliteten.
Traktor må betale bompenger, og det er vektklasse for traktor på samme måte som andre kjøretøy. Husk at du må ha gyldig AutoPASS-avtale. ATV registrert som traktor må også betale, mens ATV registrert som motorsykkel er fritatt.
Du finner informasjon om takstene i Kristiansand på nettsidene til Ferde AS
Ord og begreper
Målet for Byvekstavtalen for kristiansandsregionen er at regionen skal fortsette å vokse i antall innbyggere uten at personbiltrafikken skal øke. Dette omtales ofte som nullvekstmålet. Veksten i antall hverdagsreiser skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. På den måten får vi en byregion med lavere klimagassutslipp, bedre luftkvalitet, mindre kø og støy, i tillegg til økt trafikksikkerhet. Vi får en byregion med plass til flere mennesker og hverdagsreiser, samtidig som vi sikrer et godt bymiljø for alle.
Porteføljestyring innebærer å velge og prioritere prosjekter, samt å sørge for at porteføljen blir dimensjonert til den faktiske inntektsstrømmen. Byvekstavtalens inntekter og kostnader kan endre seg. Ved kostnadsøkning og/eller inntektssvikt skal Byvekstavtalen tilpasse sin prosjektgjennomføring og utbygging til tilgjengelig finansiering, ikke øke takster og/eller forlenge innkrevingstid i bomstasjonene. Dette kalles porteføljestyring, og gjøres gjennom den årlige oppdateringen (rulleringen) av handlingsprogrammet.
Byvekstavtalen for kristiansandsregionen består av en gruppe samferdselsprosjekter som samlet sett skal sørge for at veksten i antall hverdagsreiser skal tas med gange, sykkel og kollektivtransport. Den samlede listen over prosjekter og tiltak kaller vi for "prosjektportefølje".
Byvekstavtalen for kristiansandsregionen lager årlig en rapport som viser hva som har skjedd i Byvekstavtalen det siste året.
Handlingsprogrammet er en fireårig arbeidsplan for Byvekstavtalens prosjektportefølje. Handlingsprogrammet viser hvilke prosjekter og tiltak som er prioritert i kommende fireårige periode. Det viser også hvordan prioriterte prosjekter er planlagt finansiert.