Trafikkflyt
Trafikkflyt
Trafikkflyt
Planlegging
Planlegging
Planlegging

Rundingen/Lund torv, vei og kollektivtiltak

Lund torv er i dag sterkt trafikkert. All busstrafikk til og fra øst og svært mye biltrafikk til og fra bydelen Lund passerer gjennom området.

Alle metrolinjer, lokalbusser og mange regionalbusser går gjennom området. Lundsbroa er en av tre hovedinnfartsårer til Kvadraturen.

Denne situasjonen skaper utfordringer for fremkommelighet og trafikksikkerhet, spesielt for gående og syklende, og betydelige forsinkelser på strekningen Kvadraturen - Lund torv for bussene.

Formålet med ny trafikkløsning på Lund torv er å forbedre fremkommeligheten for gående, syklende og kollektivtrafikk, samtidig som privat bilbruk reduseres. Dette skal bidra til at Lund torv utvikles som et knutepunkt mellom Campus UiA og Kvadraturen.

Det etableres et nytt kollektivknutepunkt med tosidige bussholdeplasser sentralt i området. Østerveien nord for krysset med Marviksveien gjøres om til en ren kollektivgate. Antall felt for biler gjennom Lund torv reduseres fra fire til to, og det legges til rette for gjennomgående kollektivfelt.

Infrastrukturen for gående og syklende forbedres med adskilte løsninger i Marviksveien og Østerveien. I den sentrale delen av planområdet vil gående og syklende blandes, med redusert fart for syklistene.

Biltrafikken gjennom området reduseres ved å omdisponere filer til rene kollektivfelt og fjerne enkelte svingefelt og svingebevegelser i kryssene. Dette skal bidra til å minimere effekten av området som et stort veikryss.

Tiltakene skal bedre trafikksikkerheten for gående og syklende, og gjøre området mer attraktivt for kollektivbrukere.

Lund torv. Illustrasjonsplan: Statens vegvesen/Via Nova

Fakta om prosjektet

Kommune:
Kristiansand
Byggherre:
Agder fylkeskommune
Fase:
Planlegging (ferdig regulert)
Totalkostnad:
170 mill. kr.
Oppstart
Ukjent
Antatt ferdigstilt / åpnet:
Ukjent