Kjoskrysset
Kjoskrysset er i dag en flaskehals blant annet for kollektivtrafikken. I tillegg er det behov for et sammenhengende trafikksikkert tilbud for gående og syklende gjennom det høyt trafikkerte området.
Dagens Kjoskryss er formet som et T-kryss. Det gjør krysset til en flaskehals, som skaper mye frustrasjon og en utrygg trafikksituasjon. Det er stort behov for en mer trafikksikker løsning for myke trafikanter og bedre trafikkavvikling, spesielt for kollektivtrafikken. Kjosbukta er et naturreservat. Dette krever at prosjektet i stor grad må ta hensyn til omgivelsene.
Prosjektet innebærer bygging av en ny firearmet rundkjøring i Kjoskrysset, med egen arm til Steindalen. Det skal samtidig bygges gang- og sykkelekspressvei på bru over krysset. Det skal også etableres nye bussholdeplasser, innfartsparkering og sykkelparkering. Det nye krysset skal gi en trygg trafikkavvikling for både buss og myke trafikanter.
Prosjektet inkluderer tiltak for å åpne Sagbekken og bedre flomsikkerheten i området. Sagbekken er en av få noenlunde intakte sjøørretførende bekker i Kristiansandsområdet. Bekken er preget av eldre inngrep og infrastruktur, men i forbindelse med Kjoskryssprosjektet vil minst 35 meter av bekken som tidligere har ligget i rør, bli åpnet opp og lagt i dagen. Kantsonen vil bli reetablert og det vil gjøres flere biotopforbedrende tiltak. Blant annet skal det benyttes halvrør/hvelvkulvert, som i større grad tilrettelegger for fisk og andre vannlevende organismer i at den naturlige elvebunnen kan gjenopprettes inne i halvrøret.
Det foreligger en godkjent detaljreguleringsplan for området. Denne er vedtatt av Kristiansand kommune 29.10.2019.
Fylkestinget har 20.04.2021 vedtatt fordeling av restmidler i Samferdselspakke 1 til prosjektet. Prosjektet var prioritert av ATP-utvalget for Kristiansandregionen, og er nå en del av Byvekstavtalen.