Trafikkflyt
Trafikkflyt
Trafikkflyt
Planlegging
Planlegging
Planlegging

Havnegata og Vestre Strandgate

Vestre Strandgate er en av hovedfartsårene ut og inn av sentrum med høy bruksintensitet for både kjøretøy og myke trafikanter.

Det er utfordringer knyttet til trafikkfordeling, byutvikling og tilrettelegging for gående og syklende. Det er behov for å avlaste Vestre Strandgate fra privatbiler og nyttetrafikk, samt å prioritere kollektivtrafikk og myke trafikanter. Det er også behov for å forbedre forbindelsen mellom byen og sjøen.

Formålet med prosjektet er å få en mer helhetlig byutvikling, tydeligere fordeling av trafikken, prioritering av kollektivtrafikken og bedre tilrettelegging for gående og syklende.

Prosjektet innebærer bygging av en ny havnegate som skal avlaste Vestre Strandgate for privatbiler og nyttetrafikk. Havnegata vil også bli hovedadkomst til Lagmannsholmen og Odderøya.

Vestre Strandgate mot Havnekvartalet. Illustrasjon: Statens vegvesen/COWI

Vestre Strandgate skal bygges om slik at kollektivtrafikken og myke trafikanter prioriteres. Strekningen sørover fra Henrik Wergelandsgate til Dronningensgate vil være reservert til kollektivtrafikk. Personbiltrafikk som skal til Rådhusgata, Gyldenløves gate og Skippergata syd for Markens, må bruke den nye Havnegata via Tollbodgata og kjøre nordover på Vestre Strandgate.

For at gjennomføring av ny havnegate og Vestre Strandgate skal ha ønsket effekt, er det en forutsetning at Gartnerløkka-prosjektet er bygget ferdig. I tillegg vil det være utfordringer med framkommelighet grunnet Gartnerløkka-utbyggingen. Gjennomføring kan derfor starte tidligst i 2028, men prosjekteringen kan starte tidligere.

Havnegata, trasé for jernbane og sjøfront. Illustrasjon: Statens vegvesen/COWI

Fakta om prosjektet

Kommune:
Kristiansand
Byggherre:
Statens vegvesen/Agder fylkeskommune/Kristiansand kommune
Fase:
Planlegging (ferdig regulert)
Totalkostnad:
380 millioner
Oppstart
2028
Antatt ferdigstilt / åpnet:
2030