
E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen
Dagens vei har en årsdøgntrafikk på om lag 40 000 kjøretøyer. Det er problemer med forsinkelser i rushtidene for trafikken både til og fra fergene og for trafikk på gjennomgående E18/E39. Det er også problemer med økt trafikk i bygatene. Prosjektet skal gi bedre fremkommelighet, redusere sårbarheten og øke sikkerhet i knutepunktet for alle trafikantgrupper.
Det planlagte prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 i Kristiansand kommune med nye kryss med Vestre Strandgate, fergeterminalen og riksvei 9, del av ny Havnegate med adkomst til containerhavn, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei. Adkomst til tankanlegget legges om, og ny tilførselstunnel bygges for å opprettholde jernbanespor til industri i Kolsdalen. Ny bru over jernbaneområdet tilpasses dagens og framtidig sporplan slik at veiprosjektet kan bygges uavhengig av den planlagte utbyggingen av jernbanestasjonen. I prosjektet inngår bygging av to parallelle jernbanespor til Kristiansand fergeterminal, for overgang av gods fra sjø til bane.
Prosjektet legger til rette for videreføring av Havnegata fram til containerhavn syd og vest i Kvadraturen (Silokaia/Odderøya).Dette bidrar til bedre fordeling av trafikken i Kristiansand by og til og fraE18/E39, samtidig som det gir mulighet til å prioritere kollektivtrafikk til/fra Kvadraturen i Vestre Strandgate. Prosjektet bidrar også til utvikling av sikre og effektive knutepunkter for overgang mellom ulike transportmidler. Det er også viktig for utvikling av et robust veisystem i kristiansandsregionen med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gåing. Prosjektet gir bedre adkomst til fergeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til riksvei 9.

Et av hovedformålene med utbyggingen av E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er å tilrettelegge for at flere kan sykle og gå til, fra og gjennom byen.
Det skal derfor bygges en ny, bred og universelt utformet sykkelekspressvei på hele strekningen fra Kolsdalen til byen.
Sykkelekspressveien får en bredde på 5,5-6 meter og med adskilt fotgjenger- og sykkelfelt. Det legges vekt på god estetisk utforming, god belysning og trygg fremkommelighet for både gående, syklister og rullestolbrukere.

Det vektlegges også å opprettholde og skape gode, nye forbindelser på tvers av E18/E39. Disse er viktige for å styrke byens sammenheng, bygge opp om god byutvikling og generelt gi gode forhold for myke trafikanter.
Statens vegvesen, sammen med utførende entreprenør Eiffage Norge, vil sørge for at det blir flere gode gang- og sykkelforbindelser på tvers av veganlegget. Kartet nedenfor illustrerer dette:

Les mer om tilretteleggingen for fotgjengere og syklister her
Prosjekt-ID: BVA160001-0001-000