Bussgater i Kvadraturen – hovedakse
Dagens kollektivtrasé gjennom Kvadraturen er formet som et åttetall, hvor østgående og vestgående traseer krysser hverandre i to kryss. Dette skaper utfordringer med å prioritere bussene.
En ny og effektiv trasé er nødvendig for å opprettholde kort og forutsigbar reisetid, og for å kunne levere det transportvolumet som nullvekstmålet forutsetter.
Østgående trase skal gå i Dronningens gate, mens vestgående trase skal fortsette i Tollbodgata. Denne løsningen gir en mer effektiv og rett trasé. I tillegg gir det en bedre dekning av nye byutviklingsområder, og man unngår at kollektivtraséene krysser hverandre, slik de gjør i dag.
Omleggingen ble vedtatt av Kristiansand bystyre i november 2021 og baserer seg på prosjektet Buss i sentrum. Dette er i også i tråd med utredningen Kollektivkonsept 2030, som er et av underlagsdokumentene til Byvekstavtalen.