Buss
Buss
Buss
Planlegging
Planlegging
Planlegging

Bussgater i Kvadraturen – hovedakse

Dagens kollektivtrasé gjennom Kvadraturen er formet som et åttetall, hvor østgående og vestgående traseer krysser hverandre i to kryss. Dette skaper utfordringer med å prioritere bussene.

En ny og effektiv trasé er nødvendig for å opprettholde kort og forutsigbar reisetid, og for å kunne levere det transportvolumet som nullvekstmålet forutsetter.

Østgående trase skal gå i Dronningens gate, mens vestgående trase skal fortsette i Tollbodgata. Denne løsningen gir en mer effektiv og rett trasé. I tillegg gir det en bedre dekning av nye byutviklingsområder, og man unngår at kollektivtraséene krysser hverandre, slik de gjør i dag.

Omleggingen ble vedtatt av Kristiansand bystyre i november 2021 og baserer seg på prosjektet Buss i sentrum. Dette er i også i tråd med utredningen Kollektivkonsept 2030, som er et av underlagsdokumentene til Byvekstavtalen.

Fakta om prosjektet

Kommune:
Kristiansand
Byggherre:
Agder fylkeskommune
Fase:
Planlegging
Totalkostnad:
170 mill. kr.
Oppstart
2028
Antatt ferdigstilt / åpnet:
2030