Bru til Eg
Den nye brua mellom Eg og Sødal er planlagt for å forbedre beredskapen ved Sørlandet sykehus, samt legge til rette for økt bruk av sykkel, gange og kollektivtrafikk. Brua vil også binde sammen ulike byområder og knytte sykehuset tettere til universitetet.
Sykehuset vil få en ekstra veitilknytning som er uavhengig av Egsveien og Baneheiatunnelen. Dette vil gi ambulanser en raskere og mer pålitelig rute til sykehuset, spesielt i tilfelle av stengte veier eller andre hindringer på de eksisterende rutene. Brua vil også bidra til å knytte sykehuset tettere til de østlige bydelene, noe som vil forbedretilgjengeligheten og beredskapen ytterligere.
Brua vil legge til rette for et fremtidig kollektivsystem med hyppige bussavganger mellom sykehuset og universitetsområdet. Og den vil muliggjøre en fremtidig bussring i det sentrale Kristiansand. Den vil også skape et bedre nettverk for gående og syklende.
Prosjektet innebærer bygging av en ny bru over Otra med tilhørende veisystem og anlegg mellom Eg og Sødal. Hovedtrekkene i prosjektet inkluderer:
- Brua: Den nye brua vil være ca. 185 meter lang og ha en seilingshøyde på ca. 8 meter ved normalvannstand. Den vil ha to kjørefelt, sykkelfelt og fortau på begge sider.
- Rundkjøring på Eg: En fem-armet rundkjøring vil knytte brua til Egsveien og Andreas Kjærs vei, med separate gang- og sykkelveier.
- Kryss ved Sødal: Et signalregulert kryss vil bli etablert ved Torridalsveien og Arenfeldts vei, med gangfelt på alle armer for å sikre trygg kryssing for fotgjengere og syklister.
- Områdestabilisering: Tiltak for å sikre områdestabilitet, inkludert motfyllinger i elva og avlastning av terreng øst for sykehuset.
- Miljøtiltak: Ivaretakelse av grøntområder og turveier langs elva, samt tiltak for å minimere støy og luftforurensning.