Fylkesordfører: Derfor flere bomstasjoner

Ingen liker bomstasjoner. Likevel får kristiansandregionen ni flere av dem i 2025. Les hvordan fylkesordfører i Agder, Arne Thomassen, (H) forsvarer det.

Her ved Lundsbroa åpner en av ni nye bomstasjoner tidlig i 2025. Fylkesordfører Arne Thomassen sier flere bomstasjoner vil gi en mer rettferdig fordeling av utgiftene til et bedre busstilbud, flere gang- og sykkelveier og mer trafikksikkerhet.

– Fordi alternativet til bompengeinnkreving er verre. Det vil bety lengre bilkøer inn og ut av Kristiansand, sentrumsgater som pakkes med biler, trengsel og dårligere luftkvalitet. Det blir også mindre penger til kollektivftransport og trafikksikkerhetstiltak. Bompenger blir det minste av to onder.

–  Hvordan kan du være så sikker på at biltrafikken vil øke så mye uten bompenger?

– Fordi Kristiansand er blant de byregionene i landet som vokser raskest. De neste 10 årene kan innbyggertallet øke med 25 000 eller mer, ifølge beretninger. Det betyr mange flere biler på veiene og i byene hvis vi ikke gjør noe for å bremse bilveksten.

– Men kan vi være sikre på at flere bomstasjoner gir færre biler i og rundt byen?

– Mange vil nok fortsette å bruke bilen, selv om de må betale litt mer. Men noen av oss vil vurdere andre reisemåter for å spare utgifter; for eksempel buss eller sykkel. Målet er at biltrafikken ikke skal øke, selv om vi blir flere. Vi må gjøre det litt dyrere å bruke bilen og mye lettere å benytte buss eller sykkel i sentrumsområdene.

– Hvor går alle millionene som kommer inn gjennom bomringen?

– Mesteparten går til å bygge ut et velfungerende gang- og sykkelnett i og rundt Kristiansand. Vi får en fantastisk sykkelekspressvei som binder sentrum sammen med Kristiansand øst og vest. Det blir også penger til et bedre busstilbud, med flere ruter og avganger. Samarbeidskommunene Vennesla, Iveland, Lillesand og Birkenes får også midler til infrastrukturprosjekter.

– Og bilistene blir sittende med hele regningen uten å få noe igjen?

–  Faktisk ikke. Det skal også brukes penger på å styrke veinettet inn mot sentrum. Gartnerløkka-prosjektet vil gi bedre trafikkflyt og mindre køer for de som trenger å bruke bilen. I Vågsbygd bruker vi inntekter fra bomringen til å bygge om Kjoskrysset, som er en flaskehals i dag.

– Men hvorfor flere bomstasjoner? Hadde det ikke holdt med de vi har hatt de siste årene?

– Kanskje. Men en tettere bomring med flere betalingspunkter vil gi en mer rettferdig fordeling av utgiftene. Flere bilister, også de som bor i sentrum og de som skal til Sørlandsparken, må nå være med og betale for at vi skal stoppe veksten i biltrafikken. Sammen bidrar vi til et tryggere og bedre miljø for alle trafikanter.

Fakta om bomringen:

  • I januar/februar 2025 åpner ni nye bomstasjoner i Kristiansand. De fem eksisterende stasjonene videreføres.
  • Bomringen skal etter planen samle inn penger i 15 år eller når målet for innkreving er nådd. Totalt skal det kreves inn 5,7 milliarder kroner. (2023 verdi)
  • Rundt 1,4 milliarder kroner skal brukes til å styrke busstilbudet i regionen. Gang- og sykkelveier skal få 650 millioner kroner fra byvekstmidler.
  • Bompengene skal også dekke om lag 50 prosent av kostnadene til E18/E39 Gartnerløkka-prosjektet. Totalt koster prosjektet rundt 5,4 milliarder kroner.
Filvedlegg:
No items found.
Vi bruker teknologi som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Vi gjør dette for å forbedre nettleseropplevelsen og vise personlig tilpassede annonser. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse funksjoner og funksjonalitet. Les mer om vår personvernserklæring her