Byvekstavtale for kristiansandsregionen signert

Tirsdag 8. oktober 2024 ble Byvekstavtale for kristiansandsregionen signert av samferdselsministeren, fylkesordføreren og ordførerne i alle de fem involverte kommunene, slik at avtalen nå er gyldig.markering av forhandlingsstart.

Staten og fylkeskommunen underskriver Byvekstavtalen. Fra venstre: Nils Olav Larsen (ordfører, Vennesla), Hans Munksgaard (sekretariatsleder for Byvekstavtalen), Jon-Ivar Nygård (Samferdselsminister), Sigrun W. Prestbakmo (statssekretær, Kommunal- og distriktsdepartementet) og Arne Thomassen (fylkesordfører, Agderfylkeskommune) Foto: Bjørn Vidar Senum Lie

Avtalen ble signert på rutebilstasjonen i Kristiansand. I tillegg til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, fylkesordfører Arne Thomassen og ordførere fra de fem kommunene i regionen, var representanter for Kommunal- og distriktsdepartementet, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Statsforvalteren og sekretariatet for Byvekstavtalen også til stede.

Byvekstavtalen har blitt behandlet i fylkestinget og kommunene Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland høsten2024. Alle parter vedtok å slutte seg til avtalen.

Byvekstavtalen for Kristiansandsregionen er en avtale om samarbeid mellom staten, fylkeskommunen og kommunene for å forbedre mobiliteten og bymiljøet. Målet er å fremme kollektivtransport, sykling og gange. På den måten kan byregionen fortsette å vokse i antall innbyggere, uten at personbiltrafikken øker. Det fører til et bedre bymiljø, lavere klimagassutslipp, bedre luftkvalitet, mindre kø og støy, i tillegg til økt trafikksikkerhet. Avtalen, som varer fra 2024 til 2033, har en verdi på 2,1 milliarder kroner.

– Denne avtalen legger et godt grunnlag for å nå nullvekstmålet, det vil si at all vekst i persontrafikk skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. Klarer vi å legge til rette for en slik utvikling, får vi mindre kø, mindre støv, mindre støy og mindre klimagassutslipp. Det høres veldig teknisk ut, men det handler egentlig om alle folka, hvordan vi skal utvikle menneskevennlige byområder, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under signeringen.

Fornøyd ordfører

Kristiansandordfører Mathias Bernander signerer Byvekstavtalen, sekretariatsleder Hans Munksgaard holder orden på papirene. Foto: Bjørn Vidar Senum Lie

Kristiansandordfører Mathias Bernander understreket at regionen er en av de raskest voksende byregionene i Norge.

– Det krever at vi tar grep og at vi tenker nytt og annerledes. Vi kan ikke ha det sånn at byen skal være til for bilene og ikke for folkene som bor her. Derfor er vi avhengige av å ta noen tøffe, restriktive grep som denne avtalen legger opp til, kombinert med riktige grep for å stimulere til kollektiv, sykling og gange, sa han.

Bernander er glad for at trafikksikkerhet har fått høyprioritet i Byvekstavtalen.

– Skulle vi fortsatt å vokse uten å ta de grepene vi tar med Byvekstavtalen, så hadde det ikke vært et trygt sted å ferdes for våre barn og unge. Denne avtalen er med å sikre trygg framkommelighet for barn og unge, og det er veldig viktig, sa han videre.

Byvekstsamarbeidet skal ledes av en styringsgruppe sammensatt av Statens vegvesen, Statsforvalteren i Agder, Jernbanedirektoratet, Agder fylkeskommune og kommunen Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland.

Første møte i styringsgruppen for Byvekstavtalen ble holdt umiddelbart etter at avtalen var underskrevet. Alle parter ønsker å komme raskt i gang med gjennomføringen av avtalen.

Filvedlegg:
No items found.
Vi bruker teknologi som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Vi gjør dette for å forbedre nettleseropplevelsen og vise personlig tilpassede annonser. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse funksjoner og funksjonalitet. Les mer om vår personvernserklæring her