– Det kom som en overraskelse på meg at busstilbudet på Åsane i Vågsbygd har blitt så bra. Da jeg forsøkte å bytte fra bil til buss for et par- tre år siden, måtte jeg gå ganske langt for å komme til bussholdeplassen om morgenen, sier Anja.
Den gangen ble det bare med forsøket og Anja var fort tilbake i gammel vane; å ta sin tyttebærrøde Peugeot 107 til og fra jobben på Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG). Bilkøene kunne irritere litt, særlig ettermiddagsrushet gjennom byen, men fleksibiliteten og friheten ved å kjøre bil oppveide ulempen.
– Gamle vaner er vonde å vende. Man drar hjemmefra når man vil, og slipper å forholde seg til rutetider. Derfor var jeg spent på hvordan en annerledes uke med buss i stedet for bil kom til å slå ut, sier hun.
Slått i hjel
Og argumentene for bilens fortreffelighet ble slått i hjel da hun og mannen lastet ned reise-app-en til AKT og fikk se hvordan rutetilbudet hadde endret seg de siste årene. Ikke bare hadde det kommet en direkteforbindelse til sentrum og UiA/KKG forbi bydelen Åsane med avgang hvert 10. minutt; det var også kommet på plass en ny bussforbindelse mellom Vågsbygd og Mjåvann Industriområde, der mannen jobber.
– Mannen min ble litt stille da han skjønte at det også fantes et busstilbud for han, sier Anja.
Et friminutt
For Anja innebar buss-uken at hun måtte ut av døra hjemme på Åsane kl. 07.05, omlag 10 minutter før hun pleide som bilist. Da rakk hun 07.10-bussen med grei margin. Klokken 07.38 var hun framme ved jobben på Lund.
– Det var en rar overgang fra å sitte bak rattet i morgentrafikken. Plutselig hadde jeg tid til å gjøre andre ting; for eksempel å planlegge arbeidsdagen eller ganske enkelt kople helt av. Det ble et kjærkomment ekstra friminutt om morgenen og ettermiddagen.
Deilig å slippe kø
Etter en hektisk arbeidsdag med videregående skoleelever på «helse og oppvekstlinjen», var det ekstra deilig å bare hoppe på bussen hjem, uten å tenke på køen gjennom byen og ut mot Vågsbygd. På ekstra travle dager kunne den bilturen ta opp mot én time. Takket være kollektivfeltene er bussen kjappere.
Hun oppdaget også at buss kunne ha andre fordeler:
– Det var kjempegreit å legge inn et lite stopp i sentrum når man hadde ærender der. Det var bare å hoppe av bussen, uten å tenke på parkeringsplass. Senere kunne jeg kjøre videre på samme billett.
Egne fordommer
De første dagene med buss ble et møte med egne fordommer; at bussen først og fremst benyttes av ungdom, pensjonister og andre grupper som ikke har råd eller anledning til å ha egen bil.
– Jeg måtte arrestere meg selv litt da jeg fikk refleksjonen; hva kommer folk til å si når de ser at jeg har begynt å ta buss? Men det er jo en håpløst gammeldags tanke. I dag er det tvert om smart å kjøre kollektivt i byen. Det sparer miljø og reduserer kø.
Et mer trivelig møte på bussen var elevene fra skolen. De hilste og smilte til læreren sin.
– Tenåringer er travle mennesker, og de klarer å sy sammen en travel hverdag, med skole, idrettsaktiviteter og sosiale treff, uten å ha særlig tilgang på bil. De er flinke bussbrukere og her tenker jeg at vi voksne har noe å lære.
Anja er klar på at buss-uken gav mersmak.
– Vi har to barn som er såpass store at de kommer seg dit de skal for egen maskin. Så har vi begge fått et greit busstilbud til jobben. Dermed ligger det an til at vi bør kunne klare oss med én bil i familien. Det må vi ha en ny runde på.
Anjas blogg:
Mandag
Lastet ned reiseplanleggeren til AKT. Overrasket over hvor godt busstilbud jeg har. De går hvert 10 min forbi Åsane i Vågsbygd.
Tirsdag
Hørte Aftenpostens podcast hjem fra jobben i dag. Deilig avkopling etter en dag på jobben.
Onsdag
Et stort pluss med buss; veldig enkelt å stoppe i byen for et par ærender etter jobb, uten å tenke på parkering. Brukte samme billett videre til Vågsbygd.
Torsdag
En liten tankevekker: Var eneste passasjer på bussen fra UiA i ettermiddag. Ute på hovedveien møtte vi bilkøen. Bilene stanget seg gjennom byen, mange med kun én person i bilen, nemlig sjåføren.
Fredag
Buss er enklere og mer praktisk enn jeg hadde trodd. I dag tenkte jeg over følgende; har vi egentlig bruk for to biler i husstanden? Vi må ta en ny runde på det.